ENERGI

När alla valda sanningar och heliga kor nu slängs ut och vi tvingas göra stora förändringar och anpassa oss till den nya s.k. verkligheten, så påverkas vi på olika sätt. En del tankemönster hamnar i negativa banor som påverkar vår framtidsbild och våra vanor. När vi då utsätts för omständigheter som vi inte kan påverka så är det oerhört viktigt att vi ändå tar fram det vi kan påverka och det som ger oss energi -  Fysiskt, Mentalt och Själsligt.

Marcus Aurelius var romersk kejsaren från 161 till 180. Känd som den sista av de "fem goda kejsarna," Idag är Aurelius kanske mest känd för sin uppsättning samlade uppsatser ”Meditationer” Som speglar hans tankar, vanor och hans förhållning till livet, dag för dag. Under 10 år skrev han ner dessa vanor, hans nyfikenhet och om disciplin.

Om vi nu går till oss själva och se vad vi då kan lära av människor och framgångsrika ledare som Aurelius, som levde och ledde i tider av påfrestningar som krig, smittohärdar och fattigdom. Så är det just vanor, rutiner, disciplin och förståelsen om tankens kraft.

” Det vi fokuserar på och ger uppmärksamhet dit går vår energi.”

 Vi kan bestämma oss hur vi vill vara och hur vi t.ex skall påverkas av det som händer omkring oss. Även om vi inte gillar det som sker så kan vi acceptera det och utifrån det välja vår reaktion till omständigheterna. För att sedan hitta rutiner som ger oss känsla av kontroll och energi.

Att kämpa emot det vi inte kan påverka är det som i stort sätt skapar ohälsan. Att inte tillåta alla känslor utan vi kämpar emot och trycker ner, att inte släppa taget och gå vidare. Att älta gammalt oförrätt är som att bära giftet från ett gammalt huggormsbett i kroppen. 

Naturligtvis ser vi saker ur olika perspektiv. Men det är inte krafter utanför som får oss att känna någonting, det är vad vi tänker och säger till oss själva som skapar våra känslor. Även om situationer är påfrestande. Du kan med andra ord välja att svara på eller ignorera dina distraktioner för att få en ok dag. Lättare sagt en gjort, men försök.

Om vi nu skall ta lärdom av ovanstående, så börja med att hitta vanor och rutiner. Viktigt när vi nu går hemma eller letar nytt jobb osv.
  • Ge dig ordentligt med sömn och gå upp tidigt - 8 timmar.
  • Ta en promenad eller kort meditation och ät sedan frukost.
  • Sätt dig sedan under 15 min, och skriv ner dina tankar för att rensa sinnet.
  • Vad är viktigast idag?
  • Var medveten om dina tankemönster och fokusera det du kan påverka.
  • Gör det viktigaste först.
  • Var närvarande när du utför det du gör.
  • Motionera för att hantera stress.
  •  Hälsosam kost som energi.
  • Hitta egen tid.
  • Ta hand om dina nära.

GARDENER

Tänk om det var så att....

DRA GRÄNSEN

Stängda gränser som skydd ,men en gräns kan även vara rent känslomässig och ibland svår att försvara...
Visa fler