ILSKA

Förändringens tider gör att vi nu rör oss in i nästa fas på "Kubler Ross kurvan". Vi går med stor tydlighet in i känslor av ilska och frustration efter vi har befunnit oss i shock och förnekelse. Utryck av frustration när vi märker att det som vi hoppades på eller de vi lyssnat på inte stämmde och påfrestningarna blir för stora mentalt. Vi märker till slut att "Katten är ur påsen". Lovad återhämtning dröjer, rädslan för jobb och ekonomin tilltar, och det känns jobbigt att vi kanske har haft fel. Rädslan av att förlora något tilltar, som jobb, personlig frihet, demokrati, inflytande osv.

Samtidigt, trots växande arbetslöshet, så stiger börserna och räntorna fortsatt extremt låga tack vare massiva injektioner av kapital från centralbankerna, pengar som någon skall betala tillbaka i framtiden. Detta påverkar oss naturligtvis på olika sätt, vi får liksom inte ihop kartan. 

Det är nu psyket och vår mentala styrka sätts på prov, att jag har förmågan att fokusera på det jag kan påverka. Att jag vet vad min personliga filosofi är som jag känner mig trygg i. Det som styr hur jag tänker, kommunicerar och agerar. Det är i tider som dessa som ledarskap sätts på prov. Både ledarskap på företagen och folkvalda, men även vårt personliga ledarskap. Alla känslor är naturligtvis ok, bara jag är medveten att jag agerar från en mental klarhet som får önskat resultat.

Fundera på följande!

Har jag haft eller har jag någon någon förebild just nu? Vad står min förebild för? Vilka ord kommer till mig när jag tänker på den personen? Välj ut ca 20 stycken ord som kommer till dig, ta sedan ut de 5 viktigaste orden och försök bilda en mening där dessa ord finns med. Detta är din filosofi!! Din filosofi som du med enkelhet skall kunna säga och det skall kännas bra när du gör det. Övningen har jag lånat från Michael Garveis, mental coach för Seattle Seahawks.

Hur kommer jag leva min filosofi framöver?

 

 

BESLUT

"Agera eller inte agera det är frågan"
Visa fler