RÄTT KEMI

Det har skrivits mycket sista åren om stress och vad stress gör med kroppen, såväl fysiskt, mentalt osv. Även undertecknad har gjort tappra försök att öka medvetenheten inom ämnet. Med tanke på ämnets komplexitet så går det att angripas ut flera vinklar. Idag skall jag sticka ut hakan lite extra.

Stress sänder ut som ni vet stresshormoner som kortisol, som påverkar oss tillfälligt eller mer markant under längre tid, det vi kallar kronisk stress. Där konsekvenserna är sämre immunförsvar, nedstämdhet osv. På detta kommer alla råd hur vi skall göra för att motverka och hantera stress. Mer vila, göra en sak i taget, lyssna på kroppens signaler, säga nej, kostens betydelse och fysisk aktivitet som stresshanterare osv. Om vi utgår från att stress är en naturlig känslomässig reaktion som kommer utifrån våra rädslor som frisätter dessa hormoner. Så är det som att göra samma maträtt med olika ingredienser eller olika mått på innehålet. Hur många har inte sitt eget hemliga recept på Jansson frestelse t.ex.

Vad vill jag säga med detta? Om vi istället slutar att fokusera på det vi inte vill ha, det vi vill undvika och tekniker för att hantera stress. Så kan vi välja att titta på och förstå de vi mår bra av och det som tillför lite energi i kroppen. Hormoner som kan ta över de negativa ingredienserna i maträtten. Att vi inte "frifräser" lika mycket framför spisen utan håller oss till receptet. Vi minskar då risken att soppan blir för salt eller att "bea"såsen skär sig. Vi behöver inte späda ut den i efterhand med mer vatten eller mer grädde. Att dessa hormoner är balanserade är nyckeln för att rätt smak skall infinna sig. För mycket av dessa ingredienser kan dock jämföras med att som ha lite för mycket socker i kakan, den blir lite för söt. Eller att vi blir tillslut beroende och vårt beteende ändras. Så vad är det för ingredienser i soppan och hur mycket?

Vi börjar med Dopamin som är hormonet som ger en känsla av välmående, tillfredställer våra behov och njutning i vårt belöninssystem. Att få uppmärksamhet, bekräftelse eller höra och känna att vi duger är inte konstigt, det vill vi alla. Det är därför att som ledare och chef viktigt att ge feedback till dina anställda, eller uppmärksamma din partner i en relation. Tumme upp och s.k "likes" på FB och Instagram triggar kortsiktigt även detta belöningssystem via dopamin, en känsla av bekräftelse och delaktighet. Belöningssystem som kanske dock på sikt skapar ett beroende, nya vanor och nya beteenden. Visst blir jag lite glad när vänner eller andra uppmärksammar mina Instagram inlägg. Men försöker fråga mig själv varje gång, Varför gör jag detta nu? Denna diskussion är vi alla medvetna om idag, och allt fler väljer att "logga ut"

Sedan har vi känslohormonet Oxytosin som triggas av närhet, fysisk kontakt och kärlek. Ett mycket viktigt hormon som hjälper under tider av stress och nedstämdhet. Men naturligtvis alltid är lika viktigt. Hormonet som dock får oss att ibland tappa kontakten med verkligheten i begynnelsen av t.ex en kärleksrelation. Där det finns en enda sak som existerar i hela universum, den andra personen. Där vi känner rätt kemi och tiden står stilla. En fantastisk upplevelse som vi alla har upplevt men som naturligtvis kan få oss att tappa bort oss ibland. Det som på engelska kallas "falling in love", vi faller helt enkelt. Eller att kärleken berusar oss osv.

Det är därför att skaffa hund är bra för ensamma, vem bli inte glad att komma hem till någon som alltid är glad och tacksam att se oss. Eller att gå och få massage där vi får beröring och möjlighet att skrika ut när massörens armbåge sitter på triggerpunkten. Eller att se när andra behöver en enkel kram som gör att oxytocin frigörs och sänker individens kortisol nivå för stunden.

Sedan har vi mitt favorit hormon, Endorfinet. Som f.d träningsnarkoman och ibland brist på tålamod har endorfiner har varit en ingrediens som fått mig att må bra. Att orka under tider av stress eller andra utmaningar. Åka Vasaloppet, multisporttävling, MTB, löpning via det s.k "runners high", vindsurfing osv. Alla dessa delar har kickat igång endorfinet i mig. Men som sagt kan skapa ett beroende och att träningsnarkomanen tar över. Endorfiner är samtidigt som ett morfin som även hjälper kroppen mot smärta, fysisk som mental.

Men den ingrediens som som utlöser endorfinet och sänker kortisolet och som jag personligen tror är nyckeln för att må bra, klara av sjukdomar eller andra utmaningar är humor och skrattet. Att få skratta så magen kniper och att tårarna kommer, och kanske t.o.m kissar på sig vet vi alla hur det känns. Känslan som ger kroppen världens bästa medicin och som sedan får kroppen att efteråt vara helt avslappnad. Men även emotionella känslan av samhörighet, öppenhet och gemensam glädje. Skrattet som läkande kraft är väl känt och vi känner det framför allt själva hur befriande skrattet kan vara i stunder av stress eller andra stunder av utmaningar. Hur många gånger har vi inte sagt - "nu i efterhand kan jag skratta åt det som hände." Så varför inte skratta åt det nu då?

Så vad gör dig glad? När skrattade du sist så tårarana kom? Vem och vad får dig att skratta och varför? Att skrattet höjer immunförsvaret, sänker kortisolet, lindrar smärta och kan bota sjukdomar det vet vi. Så istället för att se på nyheterna om faror och kriser, istället för att se på konflikter och skapa drama, istället för att lyssna på skvaller och älta problem. Hur kan du ha nära till skratt? Hur kan vi skratta åt oss själva?

Sist har vi Seratonin som kommer största delar från mage tarm. Brist på seratonin gör att vi sover dåligt och letar genvägar som höjer seratonin nivån, dessa är bl.a kickar via socker som kan skapa ett beroende. Själv är jag ingen kostexpert så jag hänvisar er till denna information via andra källor. Men att solljus och vitamin D är dem bästa medicinen för att öka seretonin ser jag som en enkel väg att boosta välbefinnandet. På engelska pratar man om D.O.S.E. of happiness (Dopamine, Oxytocin, Serotonin and Endorphin). Så hitta rätt dos när du gör din soppa och din mentala hygien så löser det andra kanske av sig själv.

Så bara genom att bekräfta genom "hur mår du" samtidigt som du ger en kram ute i solen och drar en ordvits när du går har du kokat soppan på en spik.

Mats

Visa fler