SHARK ATTACK

 

Att gäddor kan lura i vassen känner vi till. När vi inte minst anar det så dyker det upp och anfaller. Samtidigt som solen går ner bakom Sjöbloms dass. Men händer det även i vardagen att du känner som du simmar bland hajar? 

Känslan av att du aldrig riktigt kan koppla av, utan du går och väntar på nästa attack - på arbetet eller hemma. En obehagskänsla att någon kommer att säga eller göra något som berör din personliga integritet och självkänsla. Du kanske kompenserar denna känslan med beteenden som inte riktigt är du, för att hålla hajarna på avstånd. 

När vi går i detta tillstånd av rädsla och oro, så reagerar vi utifrån upplevda hot och triggas utifrån omständigheterna i en klassisk stressrespons, vi vill försvara oss. Vi får kanske en känsla att vi inte duger, någon vill oss ont eller så känner vi igen det från tidigare händelser i livet.

” Past hurts inform future fear! – Peter Crone

Eller så väljer vi att fly därifrån för att få lugn och ro, men när det inre lugnet infunnit så börjar vi fundera på varför vi inte sa något, eller vi tror att det är något fel på oss - ältandet har börjat. Vi vet att vi inte vill reagera på detta sätt, men för oss själva handlar det om överlevnad just i ögonblicket. Även om det inte är något fel på oss så ifrågasätter vi oss själva, självtilliten sviktar. Så hur gör vi? Först fråga dig själv - "Vad gör jag för att framkalla den här personens beteende eller för att låta det fortsätta? 

You teach others how to treat you! - Dr.Phil

Så hur kan jag vara tydlig med vad som är OK och vad som inte är det? Hur kan jag sätta tydliga gränser? Detta är naturligtvis inte lätt alla gånger, men med ökad självmedvetenhet och förmågan att behålla lugnet är avgörande, samtidigt som du sätter ord på vad du känner. Om den andre vägrar att lyssna och avstår att respekterar det du säger, och istället går i försvar, skuldbelägger höjer tonläget eller går till attack. Behåll då lugnet, säg - ”Jag har hör att du inte vill förstå, så jag återkommer när du lugnat ner dig” och sedan avlägsna dig. 

Att inte reagera känslomässigt på vad personer säger, även om det är en förolämpning hjälper. En del vill ha en reaktion från dig eftersom det betyder att de har kontroll och kan ändra stämningen som de vill, "Ditt lugn är din kraft.”  I det avseendet är följande nedanstående formel bra att komma ihåg. Med andra ord, Resultatet är en konsekvens av vår Reaktion på yttre Händelser.               

E + R = O ( Event + Response = Outcome)

Så hur förberedd är du när individer går över dina gränser? Hur praktiserar du en respektfull exitstrategi när konversationer går av stapeln”? Djupandas för att skapa mentalt utrymme. Förbered och öva på uttalanden som utgår från vad du vill och inte bli del i dramat.

Det som hindrar oss att utrycka detta tydligt är ofta att vi tar ansvar för den andres persons känslor, funderar eller spekulerar hur vi tror att den kommer att reagera. Istället för att ta ansvar för oss själva och få till en förändring. Är det verkligen ditt ansvar att hålla t.ex. din mamma och pappa glada och vara en perfekt dotter eller son? Vems behov är det vi fokuserar på? Kom ihåg att det inte är din uppgift att få någon att känna sig speciell, behövd eller relevant. Var och en tar ansvar för sig. (Även om vi skall hjälpa varandra när det behövs.) Fokusera i stället på de saker du kan påverka för att du själv skall må bra.

Så hur reagerar omgivningen när du gör nya val, ger feedback, eller beskriver hur du själva känner? Lyssnar dom för att förstå utan att värdera, uppmuntrar och ber kanske om ursäkt? Eller har de istället ursäkter och motiveringar för sitt beteende. Räkna inte alltid med att personer ändrar sig om den inte är emotionellt mogen eller ömsesidigt beroende på mognadstrappan, vill ditt bästa eller fått insikter om hur vi ger och tar feedback. De själva kanske inte ser sig själva som fel eller sitt beteende som dåligt. Utan är beroende av yttre omständigheter och beting. 

Samtidigt kan du inte ändra dess personlighet. Inte sällan är dom själva präglade av sin historia. Det är inte vår uppgift att fixa någon annan. Alla tar ansvar för sitt beteende och dess konsekvenser. Alla har vi ett val och är 100% ansvariga för de tankar, känslor och beteenden som vi väljer att lyssna på och reagera på. Vilket inte är lätt alla gånger.

 Mats

 

Visa fler